I media

2014

sb.no: Vi støtter lærerne

I august hadde kommunen «høring» blant foreldrene i Sandefjordskolen om hvilke vi foretrakk av tre forslag til halvårsvurdering. Etter en ringerunde til FAU fant vi ingen som hadde behandlet høringen av forslagene, og høringsnotatet fra foreldrene er dermed laget uten at noen foreldreutvalg har respondert ordentlig. I dette ville jeg ha frem:

1. Slike dårlige eller ikke-eksisterende prosesser er direkte udemokratisk, og et stort problem for Sandefjord kommune.

2. Høringen kan ikke brukes til å støtte mal 2 når denne foreligger som en av mange forslag når halvårsvurderingen skal behandles i november.

3. Det er ikke mye til maktfordeling i Sandefjord når Høyre leder både skole- og barnehageutvalget og Kommunalt foreldreutvalg!

EKKO – Debatt i radio om Sandefjord kommunes vurderingssystem

TVdebatt om Sandefjord kommunes vurderingssystem.

Jeg føler meg ikke god på debatter. Og her skulle jeg ivareta rollen til foreldre, ikke være fagmenneske. Her er del to av debatten. Jeg vet ikke helt hvor godt jeg kom ut av debatten, men mine tre poeng var:

1. At kommunen undergraver tilliten foreldrene har til lærerne, en tillit som er helt nødvendig når vi skal levere ungene våre til skolen.

2. Vi ønsker skikkelige tilbakemeldinger om våre barn, som følger Vurdering for læring. Vil vite hva de er gode på, hva de bør jobbe mer med, og hvordan de kan jobbe videre for å få det til. Sandefjords system gir ikke noe tilbakemeldinger om hva barna skal gjøre videre, eller hvordan vi som foreldre kan hjelpe dem til å prestere enda bedre, uavhengig av hvor de ligger hen.

3.Sandefjord kommune må ta hensyn til lærernes  krav når de lager nytt vurderingssystem. I tidligere evaluering av systemet, har de bare endret litt retorikk i dokumentene, og prøver slik å få systemet til å fremstå som vurdering for læring, selv om fagfolk fra feks høgskolen i Vestfold har gått ut og sagt det ikke er det.

 I skolen – foreldreopprøret

jada, Journalisten har ikke fått med seg navnet mitt en gang… 😉 Ellers mye bra i teksten

Foreldre mot målstyring og tilhørende blogg

Da Øyvind Nordhagen startet facebookkampanjen Foreldre mot målstyring til støtte for lærerne i Sandefjord, ble jeg bedt om å være faglig ansvarlig for siden, etter at jeg kom med flere faglige innspill feks på hva vurdering for læring er. Jeg er stolt av den jobben vi to gjorde for å få hele 6400 medlemmer på kort tid! Og jeg har lært en del nytt om det å bruke sosiale medier på en strategisk måte… veldig lærerikt!

2012

Læreropprøret vil fortsette

En artikkel med flere skjemmende feil, der faktaboksen om Vurdering for læring er helt på jordet. Mitt budskap til journalisten var at sakspapirene som er produsert av skolekontoret i Sandefjord, både i saken der man inførte målstyring i 2010, og i saken om kommunens vurderingssystem, ikke holder faglig kvalitet. Jeg var klar på at hun kunne sitere meg på at den manglende faglige kvaliteten i saksfremleggene er et demokratisk problem i Sandefjord, da flere politikere ikke hadde fått med seg at de stemte for et mål- og resultatstyringssystem i skolene. Hun spurte meg om jeg trodde læreropprøret ville fortsatte. Jeg sa som sant var at jeg trodde det, men at vi er heldige i Sandefjord fordi lærerne er lojale nok til å si i fra om det, i stedet for å gjøre stille motstand og fortsette med sitt i sine klasserom. Gjett hva som ble fokus i saken…

2011

Styrke skoler og menneskene.

En artikkel om meg og Frode Anmarkrud som SV-representanter. Jeg overraskes alltid av hvordan journalister klarer å få ting feil. Jeg er ikke nødvendigvis mot nasjonale prøver, slik man kan få inntrykk av i teksten, men mot bruken av nasjonale prøver slik de brukes i Sandefjordskolen til high-stake accountabilitystyring.

2006

Gravde i snøen etter skadet

I 2006 var jeg så uheldig å være i en bussulykke ved Fokstua på  Dovrefjell, der bussen ble blåst av veien. En skremmende opplevelse. En av de som skulle hjelpe oss på Dombås hotell gjorde det overgrep å «presse» meg til å stille opp for intervju i VG mens jeg fortsatt var i sterkt sjokk, så han kunne få sine 1000 kroner for tipset. Deretter ringte alle medier meg for oppdates, hele dagen. Som nevnt får journalister ofte mye feil. Her kommer det nesten litt morsomt ut, jeg fremstår som den superdamen som har fløyet rundt og hjelpet alle sammen, selv om jeg understreket hvor mange flinke mennesker det var der. Det var ikke jeg som hjalp damen med armen feks. Men jeg gravde gjennom snø og glass for å gi luft til ei som lå klemt under bussen. Og hjelpemannskapene takket meg og de andre som gravde for at  jobben deres med å trekke henne ut gikk fort på grunn av vårt forarbeide.

2004

Studentassistenter mangler kontrakt

På NTNU jobbet jeg noen år som stud.ass i fagene Didaktikk, Prosjektfag og Pedagogikk i et Samfunnsperspektiv (Fredspedagogikk). Vi kom i studentavisa og snakket om at vi jobbet uten kontrakt i det offentlige – skammelig at NTNU ikke følger norsk lov.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s